”THEY SAID YES! I CAN STAY!”, ”SAAN JÄÄDÄ!” nämä sanat ja
monta muuta eri variaatiota viestii sitä käsittämätöntä iloa, onnea ja
helpotusta, jonka ilman huoltajaa tullut alaikäinen turvapaikanhakija saa
kokea, kun on kuullut saaneensa myönteisen oleskeluluvan. Olen saanut kuulla
nuo sanat ja nähdä sekä aistia tuon riemun monesti työssäni näiden lasten ja
nuorten parissa. Se ilo ja onni tarttuu. En kuitenkaan voi koskaan edes
ymmärtää miltä tuntuu se, kun pitkä ja ahdistava odotus päättyy ja
tulevaisuuden ovet aukeaa vihdoin edessä. Ne samat ovet jotka on pidetty
visusti lukossa tähän saakka. Niitä ovia on varjostanut täydellinen
epätietoisuus tulevaisuudesta. Usko on ollut monina hetkinä koetuksella, kun
omat haaveet ja unelmat ovat muiden käsissä. Ihmisten, jotka arvioivat sitä
täyttääkö juuri tämän lapsen tai nuoren kertomus häneen kohdistuvasta vainosta
ne kriteerit, joilla kansainvälistä suojelua myönnetään. Tuskaa tuottaa lohduttomat
yöt joita varjostaa suuri ikävä perhettä kohtaan sekä ahdistus joka syntyy, kun
ei uskalla luottaa tulevaisuuteen. Mielessä pyörii vain kysymyksiä, joita ei
edes uskalla ääneen kysyä. Nyt tämä tuskallinen ja piinaava odotus on kuitenkin
vihdoin ohi. Enää ei tarvitse pelätä tulevaisuutta, ei vainoa. Elämä uudessa
turvallisessa maassa on edessä. Unelmat ja haaveet kirkastuvat ja tulevaisuuden
suunnittelu voi vihdoin alkaa. Vai
voiko?
Suomeen saapui vuoden 2015 aikana 3024 ilman huoltajaa
tullutta alaikäistä turvapaikanhakijaa. Tämä johti siihen, että uusia
alaikäisten vastaanottoyksiköitä jouduttiin perustamaan ympäri Suomen. Näihin
yksiköihin ja kuntiin nämä lapset ja nuoret loivat itselleen väliaikaisen
kodin, loivat sosiaaliset suhteet ja kävivät koulua ja harrastuksissa. Kun
oleskelulupa myönnetään, aletaan alaikäiselle etsimään kuntapaikkaa, jossa
kotouttaminen voi alkaa. Toisin kuin
täysi-ikäisten oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden kohdalla, joiden
kuntaan siirtyminen tapahtuu kuntapaikkaa hakemalla tai itsenäisenä kuntaan
siirtymisenä, eivät ilman huoltajaa tulleet alaikäiset voi kovinkaan paljon
itse vaikuttaa siihen mihin kuntaan he oleskeluluvan saamisen jälkeen
sijoittuvat. Tämä on tietenkin täysin ymmärrettävää, sillä kuntien tulee
huolehtia ja järjestää alaikäisten hoiva, huolenpito ja kasvatus. Alaikäinen
tarvitsee erityiset palvelut kotouttamisen tueksi, jotka kuntapaikan myöntävä
kunta on velvoitettu järjestämään. Mikäli kyseisellä kunnalla ei näitä
palveluita ole tarjolla, ei alaikäinen voi kuntaan muuttaa. Ilman huoltajaa tulleet alaikäiset turvapaikanhakijat
muuttavat oleskeluluvan jälkeen kuntien perustamiin perheryhmäkoteihin,
tukiasumisyksiköihin, tuetun asumisen piiriin tai perhesijoitukseen. Moni kunta
olikin luvannut näille alaikäisille kuntapaikat ja keväällä 2016, kun
myönteisiä päätöksiä alkoi pikkuhiljaa 2015 aikana tulleille alaikäisille
tippua, vastaanottoyksiköissä alettiin
suunnitella nuorten kanssa tulevaisuutta. Ongelmia kuitenkin tuotti se, että
vaikka kunta myöntääkin kuntapaikan, ei alaikäinen voi muuttaa kuntaan ennen
kuin heille tarkoitetut palvelut on perustettu.
”MIELUMMIN KUOLEN KUIN JÄÄN TÄNNE!” Uusi
odotus alkoi. Ihmiset ympärillä olivat puhuneet tulevaisuudesta, siitä paikasta
minne muuttaa ja mitä erilaisia mahdollisuuksia siellä on tehdä. Uusi koti ei olisi
kaukana siitä paikasta missä on jo hieman elämää rakennettu. Koulukin pysyisi
ehkä samana. Siellä käytiin myös jo katsomassa maisemia ja kulmia. Uusi koti
tulisi olemaan täällä. Tai niin annettiin uskoa. Sitten kerrottiin, että
odottaa pitää vielä kuukausi. Kuukauden jälkeen kehotettiin odottamaan toinen. ”Pitää
odottaa kuntien kilpailutuksia.” Lapset ja nuoret, jotka tulevat vieraasta
kulttuurista tuskin ymmärtävät mitä tarkoitetaan kuntien kilpailutuksilla.
Keskusteluja suomalaisesta päätöksentekojärjestelmästä on käyty useita,
useimmiten turhaan. Lapset ja nuoret taistelivat taas uskonsa kanssa siitä,
onko heillä tulevaisuutta edessä. Heitä yritettiin tsempata ja valaa uskoa
siitä, että tämäkin on vain vaihe, että kukaan ei ole jäänyt vastaanottokeskukseen
loppuelämäkseen, kaikki pääsevät eteenpäin. Jossain vaiheessa muuttui
alkuperäiset puheet jo suunnitellusta kotipaikkakunnasta toiseksi. Pitää ehkä
muuttaa useiden satojen kilometrien päähän sieltä, minne elämää oli jo
rakennettu. Sieltä missä oli ystävät, tutut aikuiset, koulu ja harrastukset. Ne
tukipilarit, mitkä ovat pitäneet ne pienetkin toivon rippeet elossa.
Pikkuhiljaa se ilo ja onnellisuus, mikä vielä hetki sitten oli heidän
silmissään, kun he pitelivät uutta oleskelulupakorttiaan käsissään, oli
muuttunut uudelleen tuskaksi ja epätoivoksi. Myönteisen oleskelulupa
myönnettiin puoli vuotta sitten.
Yle uutisoi 8.2., että vuoden 2016 aikana kuntapaikan oli
saanut 1050 alaikäistä. Joulukuussa kuntapaikkaa tai palveluita odotti suomessa
600-700 oleskeluluvan saanutta alaikäistä turvapaikanhakijaa. Tällä hetkellä
heitä on alle 400. Tilanne on siis parantunut ja moni kunta onkin saanut
palvelut pikkuhiljaa järjestettyä. Arvioiden mukaan kevääseen mennessä
tilanteen tulisi olla helpottunut. Kunnilla on kuitenkin suuri haaste edessään,
sillä pitkän ja monivaiheisen odotuksen jälkeen lasten ja nuorten tarpeet ovat
suuret. He ovat lapsia ja nuoria, joilla on monella kovin traumaattinen tausta.
Pitkät odotusajat on myös voinut koetella heidän mielen hyvinvointia. Jotta
heidän kotoutuminen voisi onnistua, on tärkeää panostaa heidän turvallisuuden
tunteeseen, osallisuuteen oman elämän
suunnittelussa, kuuluvuuden tunteeseen sekä onnistumisten mahdollistamiseen.
Nämä asiat voidaan turvata, mikäli heille turvataan pysyvyyttä ja jatkuvuutta
ihmissuhteiden, ympäristön ja arjen avulla. He tarvitsevat ympärilleen ammattitaitoisia
ja välittäviä ihmisiä. Heitä, jotka jaksaa nähdä pahan olon ja epäonnistumisten
taakse. Heitä, jotka jaksavat motivoida ja uskoa heihin silloinkin, kun he
eivät itse jaksa. Heitä, jotka eivät näe
ongelmia vaan ratkaisuja. Raha ei voi olla se, joka ratkaisee näiden lasten ja
nuorten tulevaisuuden. Palveluiden laadusta ei tule näiden lasten ja nuorten
kohdalla tinkiä.
”MULLA MENEE HYVIN!” Nämä sanat on ne, jotka kuullessa tuntee helpotusta. Myös silmät viestii samaa. Niissä näkyy taas se usko ja
luottamus tulevaisuuteen. Uusi koti ei ole siellä, missä alun perin sen piti
olla. Se on kuitenkin lähellä ja yhteydenpito vastaanottokeskuksessa saatuihin
ystäviin ja aikuisiin on onneksi helppoa. Myös uusia kavereita on löytynyt.
Uudessa kodissa on oma huone jonka on saanut itse sisustaa. Uudessa koulussakin on ihan kivaa.
Kysyttäessä, että minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia tai haaveita on nousee
hymy korviin. ”Minusta tulee automekaanikko!”.
Kaikkien tarina ei kuitenkaan ole valitettavasti näin
kaunis. ”MINUA PELOTTAA!” ”MINÄ OLEN YKSIN!” ”EN JAKSA MITÄÄN” ”KUKAAN
EI VÄLITÄ!” Näitäkin sanoja valitettavasti kuulee. Uudet kodit on ollut
turvattomia, aikuiset ympärillä ei huomio. Uuteen kouluun ei ollut
mahdollisuutta päästä, päivät kulkee omassa huoneessa kattoa tuijottaen.
Tulevaisuudesta kysyttäessä vastaus on surullinen ”Ei minulla ole tulevaisuutta!” Katse viestii samaa. Se on tyhjä ja toivoton.
Yhdenkään lapsen tai nuoren suusta ei pitäisi joutua
kuuleman näitä sanoja. Ei suomalaisen, eikä ulkomaalaisen. Ei yhdenkään. Yhteiskunnassamme
on jo riittävästi syrjäytyneitä nuoria. Heitä, jotka ovat pudonneet
yhteiskunnan saavuttamattomiin. Heitä, jotka pahimmillaan menettävät kaiken
halun elämään. Mikäli me emme nyt kiinnitä huomiota näihin lapsiin ja nuoriin,
jotka ovat erityisen haavoittuvassa asemassa, on tulevaisuudessa edessä taas
uusia haasteita, jotka käyvät yhteiskunnalle kalliiksi. Kuitenkin rahaakin
tärkeämmässä roolissa on ihmisen hyvinvointi. Se, että saa tuntea olonsa
turvalliseksi. Se, että tuntee kuuluvansa johonkin. Se, että JOKU VÄLITTÄÄ.
Lopuksi pohdittavaksi otteita YK:n lapsen oikeuksien sopimuksesta, jonka Suomikin on ratifioinut:
3. Lasta koskevia päätöksiä
tehtäessä on aina ensimmäiseksi otettava huomioon lapsen etu.
4. Valtion on toteutettava
Lapsen oikeuksien sopimuksen määräämät oikeudet.
6. Jokaisella lapsella on
oikeus elämään. Valtion on taattava mahdollisimman hyvät edellytykset lapsen
henkiinjäämiselle ja kehitykselle.
19. Lasta on suojeltava kaikelta
väkivallalta, välinpitämättömältä kohtelulta ja hyväksikäytöltä.
20. Lapsella, joka ei voi elää
perheensä kanssa, on oikeus saada valtiolta erityistä suojelua ja tukea.
Tällöin on kiinnitettävä huomiota lapsen kasvatuksen jatkuvuuteen sekä lapsen
etniseen, uskonnolliseen ja kielelliseen taustaan.
22. Valtion tulee suojella
pakolaislapsia ja huolehtia heidän tässä sopimuksessakin lueteltujen
oikeuksiensa toteutumisesta.
27. Lapsella on oikeus hänen
ruumiillisen, henkisen, hengellisen, moraalisen ja sosiaalisen kehityksensä
kannalta riittävään elintasoon.
Kommentit
Lähetä kommentti